Anna Netrebko

På FjæsBogen findes et opslag …

Det var så for at tage slutningen først. Den tur var så anderledes. Billedet med kommentaren er min spontane reaktion efter en tur til Laeiszhalle for at undersøge, om Anna virkelig var så god, som alle blev ved med at sige.

Ser du …

Her er Divaen “DIE ANNA” …
Anna sprudler i Baden-Baden 2007

… og det var slet ikke meningen, at hun nogensinde skulle have haft en plads på denne side.
Jeg har kendt hendes navn i meget meget lang tid, men bevidst undgået alt med hende i de mange år, for hendes stemme har ikke sagt mig noget særligt, og jeg kan ikke lide den måde, hun fører sig (eller bliver ført?) frem på.
Samtidig må jeg dog indrømme aldrig at have set/hørt hende “on stage”, og faktisk heller ikke givet mig tid til at lytte ordentligt til hende, hvilket jeg idag kun kan fortryde.

Ved et tilfælde begyndte jeg at gennemgå hendes omfattende lyd- og videomatriale.
Anna synes ikke umiddelbart at være verdens allerbedste sopran at lytte til, men læg mærke til, hvor ubesværet hun virker, når hun synger, og hvilken karisma hun udstråler på en scene.

Hun ikke bare synger f.x. Manons, Iolantas, Mimis, Lucias og Violettas partier.
Hun ER Manon, Iolanta, Mimi, Lucia og Violetta
— og alle de andre.



Se Violetta tryllebinde tiden og flere tusinde helt alene på en stor scene.
Fra min yndlingsopsætning (Salzburg 2005) af en populær opera.
Sammenlign med andre ? – se Marinas “Addio, del passato bei sogni ridenti” (Wien 2016)

… og så blev jeg en lille smule forelsket 😉

 

Sådan var det indtil august 2016, da jeg fik muligheden for at opleve Anna Netrebko in concert. Hun er blevet lidt ældre siden klippene ovenfor, og hendes stemme (og dermed repertoire) har ændret sig fra det lyriske over mod det mere dramatiske.
Stemmen er nu mørkere, rundere, med meget mere fylde – dens klang er så ren, og hun synger helt ubesværet og afslappet, hvor de fleste andre kæmper med at holde og ramme tonerne lige i r…. (bagi 🙂 )

Den aften slog Anna benene totalt væk under mig – det var et mega-fix, som jeg levede på de næste ca. 10 timer, og stadig ikke kan glemme.
Anna har helt sikkert fået endnu en hengiven fan.
Hold da op, hvor er hun god, når hun er helt “unplugged” – altså helt uden digitale (og såkaldte) forbedringer.

… nu er jeg ikke bare lidt forelsket
– jeg ELSKER Anna Netrebkos stemme 😉

 

Jeg ved nu, at Anna er en Primadonna, men ved egentlig ikke, om Anna er det, man kalder en Diva, men jeg vil ikke tøve med at kalde hende en “lidt skør skid”. Hun virker, som om hun altid er i et pragthumør uden sorger, og elsker at vise sig frem i det ene “modeflip” efter det andet – jo værre jo bedre, men mange af kreationerne klæder hende faktisk. Nogle gange klæder hun sig endda også provokerende, da hun som alle andre russere ofte bruger pels, ligesom vi andre går i lædersko og skindhandsker.
Hun er opvokset med det, og den tradition holder hun ved, men så er der som regel dømt “shit-storm”.

Alt det er jo også så bedøvende ligegyldigt, så længe hun fortsætter med at fylde verden med lyden fra en skøn behandling af den “gamle klassiske opera”.

😀 Det er ganske underholdende at følge anna på de sociale medier 😀

 

Jeg vil egentlig godt præsentere dig for noget af hendes bedste, men ved ikke helt, hvor man skal starte, eller hvad man skal vælge.
Det er helt klart, hvorfor Anna blev verdenskendt.
Prøv bare dette fra 1994 fra Skt, Petersborg, hvor hun i en alder af kun et par og tyve gjorde sine allerførste optrædener …. Marfa from Rimsky Korsakovs Tsars Bride

og netop Marfa’s Aria har jeg i dag (08-09-2018) genhørt med Anna live fra Moskva – næsten 25 år efter

… Nyd derefter så klippet fra en koncert 9-10 år senere i 2003 – nu som mega-top-sopran

 

Men hvad skal jeg præsentere dig for lige nu i 2016 … ???
Skal det være stemmen, stage performance, personen, en kombination – eller et simpelt lydspor med muligheden for at være finpudset med digital teknologi.

Allerbedst er måske, hvis du finder hendes “Verismo” fra 2016 på CD eller hos en af de mange musiktjenester.

Jeg kan love dig, at der ikke er pillet meget ved indspilningen, for den kommer kun næsten op på højde med den “live-performance”, jeg havde fornøjelsen af den aften i Laeiszhalle.

.

– – – Anna skal opleves “L  I  V  E  on stage” – – –

 

Primo 2017 blev Anna Netrebko iøvrigt udnævnt til Kammersängerin ved Wiener Staatsoper.

Anna hygger sig også med andet end den klassiske opera

Til en eller anden koncert – vist i Moskva 2016 – gav Anna et lidt anderledes ekstranummer.
Titlen er “Red Tango” – så kan man lide det eller ej.
I hvert fald får du det også som foreløbig første ekstranummer på denne side.

I går (juni 2017) kom første forsmag på Annas (og Yusifs) næste album.
Jeg har siden ovennævnte Hamburg-koncert været lidt i tvivl om det sidste af  ekstranumrene, men nu løser det hele sig.  De sidste toner, jeg hørte i Laeiszhalle, er det første klip fra den nye udgivelse, så det kaldte minderne frem igen.
Det er ikke opera, og måske derfor har det forvirret mig, da Anna før i tiden har meldt ud, at såkaldt “cross-over” ikke er for hende, men … man har vel et standpunkt til man tager et nyt 😉
Annas “cross-over-album” er på markedet i september – her er traileren:

Godt eller mindre godt? Udover Tangoen ovenfor, er et af numrene Cantami.
Tjah, jeg synes ikke helt, det er den rigtige Anna – – – måske er det lavet som en slags gave til Yusif?
Det bedste ved dette album er nok deluxe-udgavens bonusskive med “den gode gamle Anna” 🙂

PLUDSELIG

kom muligheden …

Hørte at Anna skulle medvirke i noget Musikfestival i Schleswig-Holstein august 2018 – nærmere betegnet i Lübeck.
Jeg kastede mig straks ud i det og fik fat på en af de få billetter, der var tilbage – forreste række på balkonen  næsten midtfor – men lidt dyrt var det.
Pyt, dagen efter var der udsolgt, og hotel og transport kostede heldigvis kun det halve.

 

Resten må I lige vente et par dage med, men måske kan dette billede af et FB-opslag give dig en idé om, hvad det hele var værd.

 

 

 

 

De 2 lydklip her, som har jeg “lånt” fra NDR/ADR, er hele koncerten i Lübeck.
Det er rart at genopleve … men det var så meget bedre at være der.
Det her er den “rå” udgave, som nok skal redigeres

– eller

ARD måske dette 


opdateret august 2018
Der er nok ingen chance for, at Anna nogensinde ser denne side, selvom hendes familie måske finder den. Søsteren Natalia burde vel kunne tolke, da hun har et mangeårigt forhold til Danmark.