Elīna Garanča

En side med Elīna Garanča bør selvfølgelig ikke starte sådan her. Det er faktisk uforskammet, men jeg gør det nu alligevel og klipper lidt i hendes arie … det er nemlig ren gåsehud og adrenalin, der starter den her side. Hvem sagde stemmekontrol? Skru op for lyden for at få alle nuancerne.

” … un soffio è la mia voce, che al novo di morrà”  eller  ” … et pust af min stemme, der vil dø i morgengryet “

Denne mezzo-sopran har jeg med jævne mellemrum lyttet til i nogle år og blot tænkt “Tja, hun er god, men så er det vel også det”.

Mezzoer hører man ikke så meget om. Ofte er de i bi- og “bukse”-roller eller i duetter og selvfølgelig i Bizets “Carmen”
– sjældnere helt alene på en scene, modsat Elīna, der gerne giver koncert.

Det sidste års tid eller to har Elīna udviklet sig kolossalt
– det synes jeg i hvert fald!

For hold da op, hvor er hun blevet god.
Elīna ved det nok godt selv, og hun har for nylig udtalt, at …

… “a singer has an expiry date. A woman’s voice is in its prime between age 40 and 50 – so I’m right at the beginning”

Hun er lige blevet 40 (2016), så jeg glæder mig også til de næste 10 år.

Elīna er i 2016 blevet min super-mezzo-sopran, og der skal rigtig meget til at kaste hende ned fra den øverste plads på podiet.
Nu skal jeg bare finde hende på en scene, som jeg har mulighed for at besøge.

Jeg vil egentlig ikke fortælle mere om Elīna, blot kaste et par eksempler her på siden.

Elīna Garanča skal høres – gerne med lukkede øjne

Så herunder er links til arien øverst på siden fra en sommerkoncert i 2016, derefter uddrag af en koncert i Moskva 2008, et operabal i Wien 2011 og sidst men ikke mindst en vellykket og skøn koncert med tre andre af de allerbedste i Baden-Baden 2007 (Der ville jeg godt have været)

Søger du selv på “nettet” finder du bl.a. flere skønne duetter af forskellig art – f.x. med Anna Netrebko og Dmitri Hvorostovsky.

… og så bliver du altså nødt til at høre Revive” – køb/lån CD-en eller find den på en af de mange musiktjenester
(klik coveret – findes også ved TDC/YouSee)
… det album er SÅ MEGET GÅSEHUD, som Lotte Heise siger 😉

Prøv hende

Et lidt anderledes interview med Elīna finder du i Lufthansa Magazin 2016, og selvfølgelig er hun forlængst udnævnt til Kammersängerin ved Wiener Staatsoper

E n d e l i g

i 2018 fik Elīna titelrollen som Dalila, selvom hun i mange år har haft “Mon Coeur” på repertoiret som en slags signatur. Først i Wien og derefter i New York – begge gange med franske Roberto Alagne som Samson. 🙁 DESVÆRRE uden mig blandt tilskuerne 🙁
Måtte nøjes med en METopera-HD-biograf-stream, men på det store lærred (13×6) var det alligevel en kæmpe oplevelse. De to sammen i næsten hele 2.-akten. Det slog konstant gnister, og Elīna er ikke blevet mindre Super efter, at hun har “smidt bukserne” – tihi.

Giv hende mange flere store roller i 2019 – måske en i nærheden af, hvor jeg har hjemme.

Vil du se et par klip ?? Først fra Wien og så New York