Marina Rebeka

Her er så klippet, som jeg bad dig “blindlytte” til øverst på “Passion” … nu med billeder!!!

Klik “Play”, når du er klar 🙂

Var det så det, du forestillede dig? – måske gættede du rigtigt?
Klippet er fra verdens mest iørefaldende, mest kendte, mest spillede, vældig følelsesladede, formentlig smukkeste og derfor måske allerbedste opera: Giuseppe Verdis “La Traviata”
– herover med Marina Rebeka / Francesco Demuro – dirigeret af Keri-Lynn Wilson.
– – – Iøvrigt en perfekt “begynderopera”  ! – selvom nogle af os også meget meget gerne tager afsted for at se/høre den igen og igen … og igen og igen … og så lige endnu en gang 🙂
Handlingen i klippet kan være taget fra ethvert “pladderromantisk” ugeblad og er såre simpel:
Violetta er mod sin vilje blevet tvunget til at forlade sin Alfredo for “hans bedste”, som hans fader netop har sagt hende. Hun kan ikke bære at fortælle Alfredo det, men skriver et brev, han senere får. Herefter forsikrer hun Alfredo, at alt er, som det plejer, og hun bare skal ud til blomsterne. Med ordene  “Elsk mig Alfredo, lige så højt som jeg elsker dig” forsvinder hun så. Lidt banalt – tjah…

Anna Netrebko, der ubestridt nok er Verdens bedst kendte all-round-operasopran i disse år, er rigtig kendt for denne rolle, og har du lyst at se/høre og måske sammenligne med en af hendes versioner af ovennævnte klip, så klik her.

Det er dog ikke Anna, der er blevet “MIN Violetta”, men derimod den emotionelle lettiske …

🙂 MARINA REBEKA 🙂

 

Jeg har ikke oplevet Marinas Violetta “live” endnu, men det er min julegave til mig selv i år (2016).
Håber virkelig, at hun lever op til forventningerne, for jeg glæder mig utrolig meget.

Marina
Marina Rebeka i Marschpark Hannover 2016

Hvis du har 2 t. 13 m. 33 s. til overs, så klik på Marina her ved siden af, forbind til TV/storskærm, skru op for lyden, læn dig tilbage og nyd denne transmission fra NDR med bl.a. netop Marina Rebeka.
Udsendelsen var kun tilgængelig til sommeren 2017, men kan nu købes på DVD hos NAXOS   ******
Køb den !!! Mit eksemplar kostede kun € 0,52 plus porto.
🙂 eller måske skulle du alligevel klikke på billedet – kun kort tid! 🙂
Bagefter kan man så støve en gammel film med Richard Gere og Julia Roberts af, og undres over, hvad der var måske var medvirkende inspiration til “Pretty Woman” … nemlig La Traviata – datidens kurtisane  (prostituerede)

 

– – – o o o O o o o – – –

Marina ved jeg egentlig ikke rigtig, hvordan jeg fandt. Sidste vinter (2015-16) kendte jeg hende slet ikke, og nu kan hun næsten intet foretage sig i sit professionelle liv, uden at jeg følger.

Jeg tror, starten måske var disse videoklip fra Metropolitan Opera i New York, hvor hun i 2014-15 sang Violetta i min yndlingsproduktion (Willy Decker, Salzburg 2005), som jeg tilfældigvis faldt over.

 

For at sætte det hele lidt i relief, så havde Marina dengang for et års tid siden omkring 3.000 “likes” på Fjæsbogen – i dag er det 12.000 og hastigt stigende.

 

Selvom der er alt for få tilgængelige optagelser med Marina, skal vi så ikke lige snuppe en “Sempre Libera” mere – måske en af hendes allerførste – siden er der sket meget.

– fra en velgørenhedskoncert 2007 ???.

Da vi nåede frem til eftersommeren 2016 var jeg i hvert fald ikke længere i tvivl …

Marina Rebeka er verdens allerbedste Violetta
og der har aldrig været nogen bedre

 

Derfor var det nu helt klart, at HVIS min kone ville på julemarked i Hamburg eller Berlin (som hun gik og fablede om), ville jeg ikke med!! – øhh, nå?? 😉
Til gengæld tilbød jeg at tage hende med til et af verdens bedste af slagsen i Wien på betingelse af, at hun gik med i Wiener Staatsoper for at overvære La Traviata med netop Marina i titelrollen.

Violettas Opera var også den første opera, jeg i sin tid præsenterede hende for, dog i et af de mindre operahuse – nemlig Det kgl. Teaters Operahus på Holmen i København. Hun kendte altså stykket, forventede ikke noget specielt, men lod sig dog overtale, og det endte derfor med, at …

klik
Violetta der WSO

Fruen sagde ja, og jeg tror slet ikke, hun har fortrudt. Hun snakker tit om Wien og “hullet i gulvet”, som er vores interne navn på “Violettas Opera”, som alle andre kalder “La Traviata”.

Det blev en vidunderlig aften på 8. række, og jeg har garanteret nydt hvert sekund, selvom jeg kender handling, tekst og musik ud og ind.
Man HUSKER ALTID fejl og kiksere, dårlige sangere, ustemte orkestre, forvirrede dirigenter eller for den sags skyld kedelig opsætning, uvedkommende regi, upassende kostumer, intetsigende kulisser m.m., MEN mine erindringer fra denne specifikke opførelse er stort set “ikke eksisterende” !!!
… … … BORTSET fra en slutning, der (for at sige det lige ud) “tog røven på mig”. Den gåsehudstur og det adrenalinsus, der overvældede mig i de 15-20 sidste takter, havde jeg kun oplevet een gang før – i Hamburg med Anna Netrebko.

😉 NEJ, jeg vil ikke afsløre hvorfor – endnu 😉

– – – Udover Marina var også verdensbarytonen Dmitri Hvorostovsky  på scenen – desværre måske for allersidste gang. Vi talte om det på vejen hjem og få dage senere kom meddelelsen om mange aflysninger pga. alvorlig sygdom – trist. HAN er nemlig årsagen til, at min kone nu har meddelt, at jeg altid skal købe to billetter, når jeg tager til en operaforestilling.
– – – Forestillingen blev iøvrigt dirigeret af en helt ny kvindelig italiener, Speranza Scappucci, som kan et eller andet, de “gamle” glemmer. Det synes, som om hun ikke forlanger en bestemt udførelse, men lader sangere og musikere bestemme i vid udstrækning og gøre det, de er bedst til … Hun er bare “tovholderen”, der sørger for, at ingen går over stregen. Det virker ihvertfald!!!
Hende skal jeg se igen.

Undervejs er jeg også stødt på mange andre ting med Marina. Jeg er ikke så overvældet af hendes og Speranzas Mozart-CD – ikke pga. af udførelsen, der er superb,  men mere pga. af musikvalget (Mozart er ikke ubetinget mig).
Derimod gjorde hun mig meget nysgerrig, da jeg hørte den stump musik, jeg har placeret på min forside.

Vi kender ubevidst nok allesammen ouvertüren til Rossinis “Guillaume Tell” (Wilhelm Tell), men jeg havde heller aldrig hørt ret meget mere, da Marina præsenterede mig for Mathildes  “Sombre Forêt”.
Wow! Den er så smuk i hendes version.

Jeg har valgt eksemplet fra Bayerische Staatsoper, fordi jeg synes at kunne mærke “sjælen”.
OK jeg ved det godt. Det skønne billede er fra Rossini Opera Festival i Pesaro
– – – og jo, jeg har nu set/hørt hele operaen og er faktisk blevet lidt forelsket i den.

Derfor blev jeg lidt ked af at læse ( – og jeg håber egentlig at have misforstået det!), at hun efter sin Mathilde i MetOpera sidste år skulle have udtalt, at hun fjerner partiet fra sit repertoire, fordi ….

“I have to cut the edges off the frequencies to fit into all the coloratura, and I can’t use the whole range of what I have. The role doesn’t allow the voice to really show all the colors. It doesn’t give me the possibility to expand.” 

Jeg tror godt, jeg ved, hvad hun mener, men … … … ØV  🙁

Og heldigvis henviste Marina herefter til et helt nyt parti, som hun tidlige på samme sæson med en uges varsel og stor succes sprang hovedkulds ind i ved Salzburger Festival

Det er ikke alle forundt at få både
“Encore” og “Thump up” på en rolle-debut-finale
Marina må være jublende lykkelig

– nemlig Massenets “Thaïs”:

“It’s really my role. The arch of the personality is so incredible. And the colors — I would say it’s singing of soul, because you need to have not just a beautiful voice, but you have to have a voice that expresses your feelings, your nature, your desires.”

Det bliver spændende, om hun får den rolle i et af operahusene i nærmeste fremtid.
Det gennemgående tema (Méditation) fra “Thaïs” kender vi nok alle, men resten har jeg først nu haft tid og mulighed for at gennemlytte.

Thaïs – den ægyptiske kurtisane – findes desværre heller ikke udgivet med Marina endnu.
Jeg har kun dette korte “lånte” klip. Jeg får kuldegysninger hver gang, jeg klikker play.

 

– – – o o o O o o o – – –

Så gjorde jeg det sq alligevel !!! 🙁 … overså en mulighed for en af de helt store oplevelser.
Marina var i Opera-koncert med Bellinis Norma i Riga i påsken 2017, og jeg var der ikke.
Jo, jeg vidste det godt, men var overbevist om, at der ikke var et eneste ledigt sæde at opdrive i hendes hjemby, så jeg glemte alt om det.
Få timer før start fandt jeg ved et tilfælde ud af, at der faktisk var billetter – endda nogle gode nogle af slagsen – og jeg er villig til at betale dyrt for dem. De kostede såmænd “kun” € 250, så pyt.
Riga er den sidste af de baltiske hovedstæder, vi mangler at besøge, så det kunne også lige blive den længe planlagte miniferie.
Vi kunne lige præcis også nå det, HVIS der kunne findes et fly fra København til Riga, for et hotel kan man vel altid finde.

DER VAR BARE IKKE NOGEN LEDIGE FLY – det var jo Langfredag.

Heldigvis blev forestillingen transmitteret (streamet) LIVE af Lettisk Radio.
Jeg har lånt en lille bid fra koncerten – måske ikke den bedste del, men lige netop den arie, der i sin tid ledte min vej ind i denne verden, som jeg beskrev det i indledningen:
(hvis du vil springe forspillet over, så hop til ca. 1:30)

 

Hvis Marina fortsætter som nu, varer det ikke længe før hun også får et Opernball og bliver beæret med titlen af Kammersängerin ved Wiener Staatsoper ligesom mine andre ………

– – – Der er også alt for få optagelser med Marina endnu (!!!), men hun har personligt lovet mig en hel del flere her i 2017 – jeg glæder mig!

 

– – – o o o O o o o – – –

Jo, i 2017-18 fik jeg skam fat i mange flere optagelser med Marina – masser af radio-, TV- og netstreams, som jeg på mere eller mindre lovlig måde har “tyvstjålet” og gemt væk i mit personlige private arkiv.
Vil du se en af de nyeste??
Jeg har for sjov døbt den “no words needed” 🙂

Dertil kommer et par DVD-er og nogle CD-er, jeg har investeret i – og der er allerede mindst en mere på vej her efter sommer.
De sidste to år må have været gode for Marina, men jeg kan ikke få nok – og en(et) eller anden(t) har netop udnævnt mig som topfan.
Det eneste jeg mangler er at have besøgt endnu en live-forestilling/-koncert, hvor Marina har en rolle – helst titelrollen, men det har ikke rigtig maget sig siden 2016 – og Marina har ikke lagt vejen forbi København 🙁

Jeg udveksler af og til et par skrevne ord med Marina, men det næste projekt må være at møde hende face-to-face.
Jeg har et par ideer, men nu må vi se, om det falder på plads – jeg skal nok holde jer opdateret.

Step #1: operabilletterne til 29/11-18 er sikret.
Skal igen opleve Speranza og Marina sammen i Wien 🙂
Endda på præcis 2-årsdagen for min første “live” med dem begge ved et besøg i WSO. Glæder mig sådan til at høre Speranza holde styr på Marinas Mimi 🙂 Det kan kun blive godt.

Step #2: logistikken – altså fly fra København og hotel – er på plads, så det bliver igen Weihnachtsmärkte mit Oper(n) in die Wien

Step #3: bliver så at prøve at fange Marina på en eller anden måde, så jeg kan møde hende i Wien – Jeg vil så gerne sige tak for nogle helt vidunderlige og afslappende timer i selskab med hendes dejlige sopran. – og måske lige få et billede eller en streg på hendes nye CD, som jeg forventer er helt fænomenal.

Hørte i dag Spirito-sample-tracks. Den nye CD er endnu en “must-have”. Den køber jeg så i Wien – sandsynligvis med Marinas hilsen på. 🙂 Jo, jeg fik en aftale med hende 🙂 – og meget mere end det.

– – – og så har jeg lige erfaret, at hun har mindst to nye udgivelser på vej næste år på sit eget nye “label” – Prima Classic

En med franske arier/sange og en med noget russisk.

Hvis kvaliteten er, som jeg forventer, så bliver 2019 også et godt år.

 

Marinas “Spirito” findes endnu ikke som CD i Danmark – jo, jeg har den!!! 😉 -, men den kan erhverves via Amazon eller diverse digitale musiktjenester – endnu ikke YouSee, men så kan den høres uden beregning på Spotify. Det er dramatisk stof, men lukker du øjnene og lytter (helst via headset), tror jeg du vil kunne finde det smukke i den måde, Marina selv har behandlet originalnoden på.
Anmelderne er stort set enige, og en anmeldelse konkluderer sådan her:

“This is a must buy CD for any Bel Canto lover. Marina Rebeka showcases that she is a fine interpreter of the Bel Canto style who not only understands the vocal necessities, but also the dramatic implications of the music. She is undeniably an artist capable of compelling in these roles she has outlined in this very album. One only hopes that every major theater gets the memo and brings her to do more Bel Canto in the future. “

 

 

– – – o o o O o o o – – –

 

 

 

 

klip fra FaceBook julen 2016 – måske vores første kontakt?

 

Hvor kan man så høre Marina – her er lidt af det, der findes i mit private arkiv

2013 CD Rossini: Petite Messe Solennelle – ENI
* 2013 CD Mozart Arias  – Warner Music
2015 XXX Puccini: La Boheme Live at the Met ?? eller var det Traviata??
2015 DVD Gioachino Rossini: Guillaume Tell – DECCA
2016 CD Romance at the MET Live – MetOpera
* 2017 CD  Amor fatale – BR Klassik
2017 DVD Verdi: La Traviata – live 2016 Hannover – NDR/Naxos
2018 CD Verdi: Luisa Miller Live – BR Klassik
2018 CD Mozart: La Clemenza di Tito Live – Deutsche Grammophon
2018 CD Wiener Staatsoper Live: Arias, Dmitri Hvorostovsky – Orfeo
* 2018 CD Spirito – PrimaClassic

streams … tubes m.m.

sound Faust fra Riga
2018 video Faust fra Madrid
2016 video La Traviata fra Wien
video 4 stk fra koncert i Riga
2017 sound Norma Riga
2018 video 2 x klip fra musikfestival Riga
video 2 x interview fra NY
2018 video making of Spirito
video fra Moskva
Julie fra Wien
Traviata NY

Marina’s recordings
2013: Gioachino Rossini: Petite Messe Solennelle, Antonio Pappano (conductor), Orchestra e Coro della Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Italy – EMI

2013: Wolfgang Amadeus Mozart: Opera arias, Speranza Scappucci (conductor), Royal Liverpool Philharmonic Orchestra – Warner Music

2015: Featured in Puccini: La Boheme Live at the Met, The Metropolitan Opera New York.

2015: DVD Gioachino Rossini: Guillaume Tell, Michele Mariotti (conductor), Orchestra e Coro del Teatro Comunale di Bologna – DECCA

2016: Featured in Romance at the Met (Live), The Metropolitan Opera New York.

2017: Gioachino Rossini: Amor fatale, Marco Armiliato (conductor), Munich Radio Orchestra – BR-Klassik

2018: Giuseppe Verdi: Luisa Miller (Live) (full opera), Ivan Repušić (conductor), Munich Radio Orchestra – BR-Klassik

2018: Wolfgang Amadeus Mozart: La Clemenza di Tito (Live) (full opera), Yannick Nézet-Séguin (conductor) – Chamber Orchestra of Europe,
RIAS Kammerchor – Deutsche Grammophon